Lato w pełni, więc trzeba korzystać z wakacyjnej pogody. Zabierz pociechę do parku, lasu lub na pobliskie boisko i pobaw się z nim. Oczywiście – na sportowo! Edyta Duklanowska, trenerka Ducla Academy, naszykowała dla Was inspirację, w postaci czterech zabaw lekkoatletycznych. Pomogą one przygotować Twoje dziecko do startu w Kinder Joy of moving Biegach Dzieci oraz sprawią, że oboje poczujecie się pełni energii.
To już trzecia odsłona naszego cyklu, w którym prezentujemy gry i zabawy lekkoatletyczne dla dzieci. Poprzednie znajdziesz także na naszej stronie – zobacz:
Tym razem zachęcamy Cię do ćwiczeń, których głównym celem jest poprawa szybkości. Ta przyda się oczywiście podczas startu na bieżni. Jednak poniższe zabawy pomogą Ci także rozkochać Twoje dziecko w sporcie. Bo kto, jak kto, ale maluchy uwielbiają zabawę najbardziej!
Zaczynamy?
Rozgrzewka
- W truchcie na sygnał wykonuj ustalone wcześniej zadania. Np. gwizdek- obrót przez prawy bark o 180 stopni i bieg szybki 3 kroki. Klaśnięcie – obrót przez lewy bark o 180 stopni, i bieg szybki 3 kroki, itp.
Czym więcej różnych sygnałów dźwiękowych, tym lepiej. Czas zabawy wyznaczamy uwzględniając wiek i poziom sprawności uczestników.
- Ponownie przyda nam się piłka. Nawet 5 sztuk. Najlepsza będzie tenisowa. Nie masz? Nie martw się, wykorzystaj tę, którą masz w domu. Może to być również kamień.
Odmierz 10 dużych kroków, zaznaczając dystans.
- na sygnał startowy dziecko przenosi jak najszybciej piłki ze startu na metę. Podczas biegu może mieć tylko jedną piłkę. Zadanie wykonuje 3 razy. Zmierzcie czas sprawdzając, czy robi to coraz szybciej.
- dziecko startuje gdy tylko zobaczy piłkę. Biegnie, by jak najszybciej złapać. Piłka może zostać rzucona od tyłu, z dołu, z boku. Rób tak, ażeby dziecko się nie spodziewało, w jaki sposób poleci piłka. Liczy się refleks i czas reakcji na sygnał wzrokowy. Zadanie powtórz 6 razy.
Część główna
- Starty z różnych pozycji wyjściowych – kształtowanie szybkości biegowej, kształtowanie zwinności i reakcji startowej.
Do treningu zabawy zaproś mamę, tatę i/lub kolegów i koleżanki z podwórka.
Na odcinku 20 metrów wyrysuj linię startową i końcową metę. Wykonaj starty sytuacyjne z różnych pozycji, takich jak; podskoki obunóż do góry z rękoma wyciągniętymi przed siebie, pajacyki, skip C (uderzanie stopą o pośladki), marsz A (podnoszenie wysoko kolan), pozycja „plank”, z klęku, z leżenia przodem, z siadu tyłem do linii mety, z leżenia przewrotnego, ze stania na prawej nodze, z lewą ręką uniesioną do góry i zamkniętymi oczami.
Sygnałem startowym może być komenda głosowa „GO” , dźwięk upadającego kamienia, czy widok lecącej piłki. Czym większa różnorodność tym lepiej.
Biegnij jak najszybciej! Ćwiczenie wykonaj 12 razy. Przerwa to spokojny powrót na start.
- Przyspieszenia
Wyznacz odcinek 30-40 metrowy i pokonaj go z narastającą prędkością. Zacznij spokojnie, ostatnie około 10 metrów pokonaj na maksa. Powtórz 2 razy z przerwą w marszu.
- Zabawa biegowo-szybkościowa „Bieg z przeszkodami” – kształtowanie szybkości, nauka rytmu biegowego, kształtowanie koordynacji ruchowej, zwinności, dynamiki.
Za przeszkodę mogą służyć niskie płotki, niskie pachołki, znaczniki, czy po prostu gałęzie lub kamienie znalezione w lesie.
Pierwszą przeszkodę ustaw 10 metrów od linii startu, kolejne 2 przeszkody co 6 metrów. Od ostatniej przeszkody do linii nawrotu (może to być butelka z wodą) ponownie 10 metrów. Na sygnał biegnij dynamicznie przez przeszkody. Nie obawiaj się ich. Nie skracaj kroku, bieg powinien być płynny i rytmiczny. Po nawrocie biegnij już bez przeszkód do mety.
Do zabawy zaproś mamę, tatę i/lub kolegów oraz koleżanki z podwórka. Dla każdego wyznaczcie identyczny tor. Zadanie wykonaj 6 razy.
- Kółko i krzyżyk – gra strategiczna
Gra rozgrywana przez dwóch graczy, najczęściej na kartce papieru w kratkę. A gdyby tak rozrysować planszę na alei w parku lub orliku? Spróbuj!
Wyznacz pole gry, przez narysowanie 4 przecinających się linii, dwóch pionowo i dwóch poziomo. Każda jest podzielona przez dwie prostopadłe do niej linie na trzy równe części. 10 metrów dalej zaznacz linie startu. Dodatkowo każdy z graczy wyszukuje 3 znaczniki dla siebie. Może to być kamień, piłka, zabawka, owoc.
Na sygnał biegniecie jak najszybciej do planszy, zostawiając swój znacznik na wybranym polu. Wracacie. Chwytacie ponowny znacznik i biegniecie. Gdy któryś z graczy stworzy linię ze swoich znaczników, zostaje zwycięzcą. Gdy znaczniki zostaną wykorzystane, a gra nie ujawni zwycięzcy, ruszasz do biegu. Możesz zmienić swój jeden znacznik na inne pole. Optymalny przebieg rozgrywki to taki, który daje graczom najwięcej możliwości i szybkości ułożeń oraz blokuje ułożenia przeciwnika. W grze liczy się więc szybkość i pomysł.
Gracie do 3 zwycięstw.
Pamiętaj!
Obserwuj samopoczucie dziecka. Poszczególne zadania mają być dla niego wyzwaniem, ale z zachowaniem atmosfery dobrej zabawy.
Jeśli potrzebujecie zrobić sobie przerwę – zróbcie ją. Napijcie się wody. Szczególnie, jeśli słońce będzie przypiekać.
Kinder Joy of moving Biegi Dzieci – zapisy trwają!
Kinder Joy of moving Biegi Dzieci to bezpłatne zawody dziecięce i młodzieżowe na dystansach: 100m, 400m, 800m.
Odbywają się na bieżni lekkoatletycznej w Warszawie (11.09.2021) i Poznaniu (26.09.2021) Dowiedz się więcej >>